יום ראשון, 12 באפריל 2009

ברכות המימונה: תרבחו ותסעדו, מזל והצלחה


תרבחו ותסעדו – ברכה שפירושה מזל והצלחה, ומקבלת את פניהם של האורחים הבאים למימונה. המימונה הוא חג שמקורו במרוקו. עם צאת חג הפסח הנשים מכינות מופלטות וממתקים שונים, העשירים בשקדים, קוקוס ודבש. חג המימונה הוא חג של טבע, ועל השולחן מניחים שיבולים, חלב, וקערת קמח עם מטבעות כסף. מימונה הוא חג של שפע ונתינה, והבית פתוח לאורחים שיגיעו.
בחג המימונה מסתובבים ועוברים מבית לבית כדי לברך ולקבל ברכות מזל והצלחה, לטעום מן המאכלים המתוקים ולשמוח יחד.
המופלטה מרוחה בדבש וחמאה ומסמלת ברכות ושנה מתוקה. שמחת המימונה במרוקו הייתה נמשכת עד אור הבוקר, כאשר דלתות הבית נשארו פתוחות ואורחים היו מוזמנים להגיע ולהכנס מבלי לשאול מיהו האורח וללא הזמנות רשמיות.
השכנים המוסלמים במרוקו היו מצטרפים לחגיגות ולמביאים עמם מטעמים משלהם, עוגות, פירוקת וירקות כדי לסמל אחווה וידידות. אכן, המימונה הוא חג של נדיבות, פתיחות ושמחה ללא גבולות.
ישנן סברות והסברים רבים למקור השם מימונה. לפי אחד מהם, מקור השם הוא במילה "מימון", ומתקשר לסמל השפע של החג.
המופלטה היא אורחת הכבוד במימונה, מכיון שהיא מסמלת ברכה וחיים מתוקים. את המופלטה אפשר להכין במחבת או במולטי שף – יחי הטכנולוגיה. המופלטה עשויה בקמח, שמרים, מים ומעט שמן. אופן הכנתה מיוחד במינו:
כל כדור בצק יש לרדד לעלה דק ולטגן באופן הבא:
את העלה הראשון מניחים במחבת ומטגנים רק מצד אחד. עליו מניחים את העלה השני והופכים את שני העלים יחד ומטגנים את העלה השני מצד אחד. על גביהם מניחים את העלה השלישי ושוב מטגנים רק מצד אחד והופכים. חוזר חלילה, עד שנערמת במחבת ערמה גבוהה של מופלטות. כל מופלטה מטוגנת תמיד רק מצד אחד. לאחר סיום הטיגון מפרידים את המופלטות זו מזו ומרוחים בחמאה ודבש, מגלגלים את המופלטה ומקפלים לשניים ומגישים לאורחים. ברכות מזל והצלחה.