יום שני, 10 באוגוסט 2009

למה ברכות בעצם חשובות


בעבר נהגו לכתוב ברכות והקדשות לכל עת וארוע, גם בזמן הענקת מתנה צנועה, ברכה הייתה חלק בלתי נפרד ממעמד הענקת מתנות ולמעשה חלק מכל מעמד: אירוסין, חתונה, יום הולדת, גיוס, חנוכת בית וציוני דרך ושמחות אחרות הזמינו ברכות ואיחולים פומביים מושקעים.
עם הזמן, נדמה שההשקעה בכתיבת ברכות לארוע הולכת זניחה, בלתי משמעותית והדגש מושם על המתנה, או במקרה הטוב, ברכה שבעל פה.
גם הורים נהגו להוסיף ברכות כתובות לילדיהם כמעט בכל טקס או הענקת מתנה, למשל כתיבת הקדשה או ברכות בספר הניתן בתור מתנה נחשבה מכובדת ופופולרית.
היום הורים קונים לילדיהם כ"כ הרבה מתנות, בלי קשר לארוע מיוחד כמו סיום שנת לימודים, קבלת תעודה, חג או יום הולדת. אנו קונים לילדינו מתנות באופן שוטף, כחלק מתרבות הצריכה המודרנית שאנו חיים בה. אין זמן להשקיע בכתיבת ברכות וגם אין טעם לברך ברכות כל פעם מחדש על כל מתנה שאנו קונים. גם תשומת הלב של הילדים בקריאת ברכות הולכת ומתמעטת, למעשה המתנה הופכת להיות העיקר עבורם, והסיבה (אהבתנו, ברכתנו, רצוננו לציין מאורע כלשהו) הופכת לזניחה.
בארועים אחרים, חתונה, בר מצווה, בת מצווה וציוני דרך אחרים אנו גם כן לעיתים מזניחים את החלק החשוב שבכתיבת ברכות.
ייתכן ואנו מפספסים. כל ארוע הוא הזדמנות. כל ברכה היא הזדמנות. הזדמנות לברך, לאחל, לבקש משאלה עבור מישהו אחר או עבורנו כמשפחה. הזדמנות להודות באמצעות ברכות, להתקרב, להראות אכפתיות, מחשבה, השקעה. ברכות יכולות להצביע על כך שמישהו בעל ערך עבורנו. ברכות הן הזדמנות להביע את רגשותינו, לשמח, להעלות חיוך לרגע. בשאון החיים היומיומי שלנו, אנו מחמיצים הזדמנויות פז רבות חפתוח את לבנו לרגע ולאמר לחברים שלנו, לבני הזוג, ילדים או משפחה -מילים טובות, מצחיקות, מרגיעות, מחכימות. ברכות נושאות מילים מחזקות, ולמילים כידוע כוח רב.
ברכות